L’Alt Empordà pel Santuari pel Mont, el monestir de Sous i el castellot de Falgars
Idolatrada ruta circular amb tres punts de referència història, cultural i paisatgística: el Santuari del Mont, el monestir de Sous, i el castellot de Falgars. Ruta tranquil·la que s’enfila una mica (res de l’altre “Mont”) i que ens eleva fins al poeta del poble.
L’Alt Empordà: del Santuari del Mont al monestir de Sous i el castellot de Falgars

Idolatrada ruta circular amb tres punts de referència històrica, cultural i paisatgística: el Santuari del Mont, el monestir de Sous, i el castellot de Falgars. Ruta tranquil·la que s’enfila una mica (res de l’altre “Mont”) i que ens eleva fins al poeta del poble.

Comencem? ⤵

📅 Data: 2015, 2021
🚴‍♀️ També en bici: Alguns trams

🔁 CAT de Setmana amb Wikiloc:

Wikiloc de CATdS per l’Alt Empordà de Falgars al santuari del Mont i el monestir de Sous

🔁🔁 Rutes Wikiloc similars:

·miquelseu

Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on facebook
Share on telegram
➔ Segurament una de les estampes més recurrents d’aquest CAT de Setmana us serà familiar. És l’estàtua en record a Mossèn Cinto Verdaguer que trobem al capdamunt del Mont, al costat del santuari. El poeta del poble reposa impertèrrit , amb el seu Canigó de fons:
Amb tots vostès, una ruta que puja i baixa a cavall de l’Alt Empordà i la Garrotxa (tècnicament estem a l’Alta Garrotxa) que connecta tres punts d’interès patrimonial amb excel·lents panoràmiques del Canigó, les Alberes, la plana empordanesa, el golf de Roses, el Pla de l’Estany i un bon tros de Garrotxa. Els punts d’interès són el santuari de la mare de Deu del Mont (1.124), les restes prou ben conservades de l’antic monestir de Sant Llorenç de Sous, i la torre de vigilància de Falgars, coneguda també com el castellot de Falgars. Bona part de la ruta la fem en terme d’Albanyà, a l’Alt Empordà.
Per cert, com que la ruta és circular i els tres punts clau són abastables amb el cotxe, qualsevol dels tres és bo per començar. El que té més llocs per aparcar és el santuari, a dalt de tot; seguit del monestir, on també hi ha una zona d’aparcament; i per últim, Falgars, on l’aparcament es limita al voral  de la carretera. El prestigiós equip del CAT de Setmana escull, com no, l’opció més complicada: començar pel mas de Falgars. Però insistim, qualsevol de les tres és perfectament factible perquè és una “circuit tancat”.
Això sí, per accedir en cotxe a qualsevol dels tres punts cal una cosa: pujar per la carretera del Santuari (“es lo que tieeneee 🎵”). I trobar-la és fàcil: si venim de Figueres, cal agafar la N-260 cap a Olot i al cap d’uns 12 quilòmetres trencar a la dreta per la carretera de Cabanelles (GIV-5238) per tot seguit, al cap de no res, agafar a mà esquerra el camí del santuari (GIP-5237) que és una via més estreta però asfaltada fins a dalt. Després de fer uns quants quilòmetres xino-xano, el trencant de la casa de Falgars, on deixarem els carruatges, el trobem a mà dreta just en un revolt pronunciat, quan ja hem guanyat una bona alçada.
Mossèn Cinto emboirat, tardor 2015
En resum, que tota aquesta explicació per trobar el punt de partida està molt bé, però el més fàcil és recórrer al nostre benvolgut Googlemaps per situar-nos:
Mapa de Google del punt de sortida, el trencant que porta a la masia de Falgars:
Per cert, una cosa és la casa de Falgars, una altra cosa és la Font de Falgars, i una altra coseta és la torre o castellot de Falgars. De moment, comencem per la casa i el castellot el deixarem pel final. Aquesta part inicial la fem en terme de Beuda, a la Garrotxa.

CATS de Setmana vinculats

CAT de Setmana per la Garrotxa: les escletxes de l’euga i el Salt de Sallent
Osona pel Ter: de Sant Quirze de Besora a Borgonyà
CAT de Setmana pel Ripollès: de Llaers al castell de Milan

DEL MAS DE FALGARS AL SANTUARI DEL MONT

El camí que agafem al costat de la carretera és la pista ample i per a vehicles que porta a la masia de Falgars, que està a tocar de la carretera. Tot just un centenar de metres i ja la creuem. No cal dir que és un mas com una casa de pagès, i mai millor dit. Hi ha més d’una vivenda, una era espectacular, i unes vistes de tota la plana empordanesa i el golf de Roses excel·lentíssimes. Si el temps està per la labor, és clar.
Fem un primer tram d’un quilòmetre de poca pendent, creuant la font de Falgars i vorejant la muntanya fins que trobem una bonica bifurcació i tirem pel camí de l’esquerra, que de mica en mica es va enfilant una mica més. El traçat és ample i marcadíssim, i a mesura que anem pujant ens anem creuant altres pistes. En alguns casos les creuem, i en altres ens hi afegim, segons les indicacions dels rètols.
1000 Empordà Mont 2021-06-20_10-03-04
Cami de pujada amb experts caminaires
1000 Empordà Mont 2021-06-20_09-55-40
Font del Falgars
En toc cas, el camí no té pèrdua: amunt, amunt fins que al cap d’uns dos quilòmetres i mig (una horeta llarga de caminada ombrívola entre roures, pins i alzines) ens plantem al capdamunt: les antenes de TV ens indiquen que hem arribat al santuari del Mont. Ara toca gaudir de les estampes panoràmiques.
Les Alberes, amb el Puig Neulós. Hi distingiu al fons el pantà de Boadella?

😺 EL SANTUARI, TOT UN MONT

El camí ens porta al santuari per una porteta de fusta que ens deixa segurament en un dels espais amb menys charme de l’entorn: la zona de les antenes de telecomunicacions. Es fan notar perquè són vistosament lletges i perquè quan bufa el vent (que és molt sovint) són sonorament molestes. Però és igual, en aquest punt les panoràmiques a banda i banda (Alberes i Empordà /Garrotxa i Pla de l’Estany) són excel·lents. I si anem a l’altre extrem del cim, a la banda Nord on hi ha l’estàtua de Mossèn Cinto, encara és més espectacular. I si entrem a dins del santuari, també aprendrem un ‘Mont’ de coses sobre la història, el patrimoni i la cultura d’aquest racó de país.
Aquest humil CAT de Setmana es limita a mostrar unes boniques panoràmiques, en especial la imatge que immortalitza el poeta del poble amb el fons del seu venerat Canigó. És una imatge amb molta força. Tan si el dia és clar com si el cel és gris.
2000 APARADOR Empordà Mont 20210620_112123
En tot cas, el Mont dona per a molt més, i ho podeu trobar aquí:
marededeudelmont.com

DEL SANTUARI DEL MONT AL MONESTIR DE SOUS

Tot allò que puja, baixa oi? Doncs ara reculem de nou. Saludem en Cinto i les antenes, ens prenem una aigua de Litines a la terrassa del bar-restaurant del santuari, i tornem pel mateix caminet per on hem pujat. Però amb un petit canvi: al cap d’uns 250 metres agafem el ‘branc’ de la dreta i baixem pel sender que ens porta de dret al monestir. Res, és un quilometret de descens, amb un petitíssim tram pel costat de la carretera, que ens deixa directament a l’esplanada del de Sant Llorenç de Sous.
L’indret no deixa indiferent. Actualment només s’aguanta dreta una part petita, l’església parroquial consagrada molt més tard sobre l’antiga sala capitular del monestir. Però el conjunt de l’espai està més ruïnós. Són ruïnes en bon estat, però ruïnes són.
Es conserva bona part de les parets de la nau principal i també una part part del claustre. I també els murs de bona part de les dependències, de manera que és fàcil fer-se una idea de les dimensions d’aquest espai de culte que havia arribat a tenir fins a 8 monjos i va tenir la principal època d’esplendor entre els segles X i -XIII però que a partir del S.XV va començar un deteriorament força ràpid, en bona part a causa dels desperfectes dels terratrèmols de mitjans d’aquell segle.

Per cert, ja que hi som: es monjos que s’hi van instal·lar eren benedictins. I van ser ells els que van decidir que estaria bé construir al cim de la muntanya que els donava protecció una petita ermita en honor a la imatge que beneraven, la de la Mare de Déu del Mont. Amb el pas del temps, el que ha quedat d’empeus ha estat el santuari. Com hi ha Mont!

Com sempre, al final d’aquesta entrada us deixem alguns links d’interès.

DEL MONESTIR DE SOUS AL CASTELLOT DE FALGARS

El Santuari del Mont és un bon lloc per entaular-s’hi, i les restes del monestir de Sous és un bon lloc per dinar-hi un bon entrepà. Però el prestigiós equip del CAT de Setmana encara no té gana. O sigui que ja dinarem a la següent parada:el far o  torre de vigilància de Falgars. Per anar-hi toca un altre cop pujar amunt, en aquest cas pel camí que surt de l’altra banda de la carretera a l’alçada del pàrquing, més o menys.
1200 Empordà Mont 2021-06-20_13-18-18
És un camí ben marcat (segurament és un dels trams més solells de la ruta, tot i que té ombres) i amb indicacions, si bé el tram final, quan ja estem a tocar de la torre, ens apareix algun punt una mica més confús. Però no cal patir gens, perquè no és res de l’altre “Mont”, i menys encara per a l’intrèpid equip del CAT de Setmana
La Torre ens apariex al cim del turó. És una construcció cilíndrica amb les parets que més o menys s’aguanten dretes, on és fàcil enfilar-s’hi per intentar gaudir de les vistes. I diem intentar perquè el seu entorn està ple d’arbres, de manera que les panoràmiques que ofereix són molt limitades. En aquest cas, té més interès adonar-se que les parets són gruixudíssimes, de fins a 190 centímetres!
1200 Empordà Mont 2021-06-20_13-35-52
Torre des de baix
1200 Empordà Mont 20210620_134049
Torre des de dalt
Al costat de la construcció, sota uns arbres, hi ha uns bancs de fusta que encara s’aguanten prou drets com per poder-s’hi asseure i dinar, dura tasca que és executada a la perfecció en companyia de tota mena d’insectes variats que no s’immuten davant la presència dels rostres pàl·lids. Ja dinats, la baixada la fem continuant el sender que ens porta a un camí més ample, en un tram que ens sorpren per la quantitat de falgueres que ens trobem (alguna relació entre falgars i falguera? o ens estem flipant?).
El camí baixa fins que arriba a un canvi de vessant i fa un gir de 90 graus. En aquest punt, cal agafar un corriol que surt per l’esquerra, més estret, que va seguint el filat d’un tancat de bestiar i connecta de nou amb una via més ample. Per aquí arribem novament al punt d’orígen, la masia de Falgars, entre pastures, boscos i alzines de dimensions més que notables.
I ja està, ja ho tindríem. Això és tot.

Acabarem amb tres clàssics: uns links d’interès, una referència de la ruta detallada al Wikiloc.

CAT de Setmana a Wikiloc per les escletxes de l’Euga i el Salt de Sallent

Share on telegram

Els vostres comentaris:

😿 Cap comentari per ara

Una excursió fins a l’estany d’Aixeus i el mirador de la Pica d’Estats? OK!
Una excursió per Naorte? l’estany més bonic del Pirineu? Of course!
Una excursió per Tavertet per cingleres fins al morro de l’Abella? OK!