El Pallars Sobirà i la Val d’Aran pels estanys de Baciver
Comentadíssim CAT de Setmana que surt del Pla de Beret, a la Vall d’Aran, i va resseguint l’arriu Malo fins als estanys de Baciver. Primer ens apareix el de Baix (realçat amb una presa) i després els dos estanys de Dalt, que destaquen també pel seu entorn: el circ de Baciver.

Comentadíssim CAT de Setmana que surt del Pla de Beret, a la Vall d’Aran, i va resseguint l’arriu Malo fins al primer dels tres estanys, l’estany de Baix (realçat  amb una presa). Més amunt, al voltant d’una horeta més de pujada xino-xano, trobem els dos estanys de Dalt, que destaquen també pel seu entorn: el circ de Baciver, i els pics del Rosari i Marimanya.

Comencem? ⤵

Share on email
Share on facebook
Share on telegram
➔ Bonic i alegre ascens pels tres llacs de Baciver seguint una ruta força popular, molt ben indicada, que té el punt de sortida i arribada a la Vall d’Aran, tot i que ens mostra els principals punts d’interès (els estanys) al Pallars Sobirà.
Panoràmica d'un dels estanys de Dalt i d'una part del circ de Baciver amb el Tuc de la Llança al centre
La caminada la comencem a 1.850 metres d’alçada, amb un entorn encara dominat per pi negre, però de seguida anem guanyant alçada per col·locar-nos per sobre dels 2.000 metres. A partir del primer estany que ens trobem, l’Estany de Baix de Baciver (2.125), anem abandonant els arbres i ens quedem només amb pastures i pedregar, propi d’aquestes alçades. Les estampes s’ho valen en tot moment:
El punt de sortida el fixem a l’aparcament de l’Orri de l’estació de Vaqueira-Beret, al Pla de Beret, cosa que ens permet arribar còmodament amb carruatge fins al principi de la ruta. Per arribar fins a aquest indret des del Pallars, només cal pujar per la Bonaigua (C-28) fins a Vaquèira, i trencar a la dreta per la C-1428 per enfilar-se fins al pla de Beret. Però ja ho diuen: per tenir-ho clar, sempre val més una indicació a Googlemaps que mil paraules, o sigui que aquí ho teniu:
Mapa de Google del punt de sortida d’aquest gran CAT de Setmana, el pàrquing de l’Orri:
El camí està molt fresat i indicat, i no presenta grans incomoditats, més enllà que en alguns moments toca saltar entre grans blocs de pedra de tartera i torrentada. Però res greu, al contrari. Aquí una bonica estampa d’un dels trams inicials, abans d’arribar al primer estany:

CATS de Setmana vinculats

CAT de Setmana pel Pallars Sobirà pels estanys de Gerber
CAT de Setmana fins al refugi i els estanys de Saboredo
CAT de Setmana fins a l’estany d’Aixeus i el mirador de la Pica

DEL PÀRQUING AL PRIMER ESTANY:

El camí que enfila cap als estanys surt del costat dret d’una cafeteria pijeta de l’estació de Vaqueira que hi ha al costat del pàrquing. Ull. Estem parlant d’un camínet, no pas una pista ample que també veiem que surt del costat de la cafeteria (tot i que ens portaria al mateix lloc). Per tant, cap a buscar el recte camí. Això sí: és possible que les vaques i els cavalls que solen pasturar per l’entorn us obliguin a fer una mica de volta per enganxar-lo, tal i com ha experimentat el prestigiós equip del CAT de Setmana. Però bé, en tot cas, res greu.

Aquest primer tram fins al primer estany, d’uns dos quilòmetres i mig, supera uns 250 metres de desnivell pel costat del riu Malo, que ens queda a la nostra dreta. El camí és molt agradable i de pujada fàcil, amb algun tram de pedres de tartera que ens dona alguna sorpresa, com l’avistament d’aquest bonic batraci:
A mesura que pugem (a mig camí superem els 2.000 metres) veiem de tant en tant alguna canonada i alguna construcció per reconduir recursos hidrícs. Es tracta de l’aigua que s’ha recollit una mica més amunt, al mateix estany de Baix de Baciver. L’any 1991 s’hi va fer una petita presa per ampliar la seva capacitat i assegurar el  subministrament per fer neu artificial. Ho descobrim només d’arribar-hi. Aquí unes boniques estampes de l’estany de Baix de Baciver:

ATENCIÓ, APUNT HIDRÀULIC:

L’estany de Baciver de Baix té una extensió de cinc hectàrees i mitja, unes dimensions molt superiors a les que tindria de forma natural, ja que la presa construïda el 1991 va fer pujar el nivell de l’aigua uns tres metres i mig. L’estany rep l’aigua de dos rius: el Malo, i el torrent que baixa dels estanys de Baciver de Dalt.

Per cert, a partir de la presa, la ruta deixa d’estar administrativament dins de la vall d’Aran. A partir d’ara, entrem al Pallars Sobirà (tot i que durant bona part del trajecte anem vorejant els límits entre els dos territoris).

Vista de l'estany de Baix, camí dels estanys de Dalt

CAP ALS ESTANYS DE DALT

L’entorn d’aquest primer estany és molt agradable. Ho descobrim a mesura que anem seguint pel camí (que el voreja pel seu marge dret) i trobem tot de raconades i rierols que hi desembassen amb molt encant: herba, aigua, arbres… ideal per desconnectar i gaudir del paisatge.
La ruta però, de seguida se separa de l’estany i gira cap a l’esquerra per enfilar-se en paral·lel al torrent que baixa dels estanys de Dalt. Abandonem, doncs, el riu Malo i comencem a pujar amb alegria. Al cap d’uns 600 metres d’ascens, ens trobem amb una bifurcació interessant (tot marcat amb les seves preceptives fites) amb dues elegants opcions: a la dreta, pugem als estanys amb vistes al circ de Baciver. I a l’esquerra, hi pugem més de dret continuant pel costat del torrent. Decidim que ara pujarem per la banda del circ, i que de baixada ja ho farem seguint el riu.
La tria és encertada perquè una vegada hem salvat l’últim desnivell i ens situem a l’alçada del circ, l’espectacle és ultra-ferm:
Un cop al circ, el camí és planer. Els estanys s’amaguen a la nostra esquerra, i els trobem després de caminar una estona entre molleres i basses gairebé eixutes (o eixutes del tot) per la sequera de l’estiu del 2021 a l’Alt Pirineu.
Ja a lloc, ens trobem amb dos bonics estanys que voregem amb alegria multicolor. Perimetrar-los tots dos demana mitja hora o tres quarts (depèn una mica del ritme) i demana, sobretot, sobretot, respecte. Un respecte que la gent que s’hi aplega demostra en tot moment.
Aquí unes estampes generals dels Estanys de Dalt de Baciver:
Un cop fetes les inspeccions, el relax, el dinar, l’esmorzar, el berenar, hem admirat el circ i els tucs que ens envolten, hem observat l’aigua, els núvols i hem descansat la ment (per cert, hi ha bona cobertura perquè en serralades properes hi ha antenes de telefonia i telecomunicacions), arriba l’hora del descens. El fem anant a buscar l’extrem de l’estany inferior, on hi ha el torrent de desguaç. D’allà en surt un caminet que baixa dret com el mateix torrent, i que al cap d’una estona ens connecta amb la bifurcació de l’anada. A partir d’aquí, ja només es tracta de refer el camí.
I ja està, ja ho tindríem. Això és tot.

Com sempre, acabarem amb uns estimulants links d’interès:

BON CAT de SETMANA!!

Share on telegram

Els vostres comentaris:

😸 17-09-2021 – Moontracer
La vaig fer amb els nanos aquest juliol passat i també la vaig trobar preciosa. Però no recordo que hi hagués algun animal mort a l’estany petit. MOlt recomanable. I bona feina CAT de Semana!!

Una gran sortida per la Cerdanya d’Estana fins a Prat de Cadí? Of course!
Una excursió per Naorte? l’estany més bonic del Pirineu? Of course!
Un CAT de Setmana pel Moianès i el salt del Molí de Brotons? OK!