El Moianès des del Vapor de Castellterçol fins a les balmes d’Esplugues i Fontscalents
Gran CAT de Setmana que en poca estona ens ensenya un munt de patrimoni històric i natural al voltant de la riera de Fontscalents: pous de glaç antics, el rentador de Llana del Roquer, la balma de Fontscalents, i un espai 3×1 a la balma d’Esplugues: cavitat, casa i pont romànic.

Què n’hem de dir d’aquest gran CAT de Setmana que en poca estona ens ensenya un munt de patrimoni històric i natural al voltant de la riera de Fontscalents? Doncs que descobrim pous de glaç antics, el rentador de Llana del Roquer, la balma de Fontscalents, i un espai 3×1: la balma d’Esplugues: cavitat, habitatges i pont romànic. Tot en un.

Comencem? ⤵

📅 Data: 2021
🚴‍♀️ També en bici: En bona part

🔁 CAT de Setmana amb Wikiloc:

Wikiloc de CATdS pel Moianès de Castellterçol a les Balmes d’Esplugues i Fontscalents

🔁🔁 Rutes Wikiloc similars:

·FERRARI100

·Xavimar

Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on facebook
Share on telegram
➔ Aquest CAT de Setmana és més una caminada per descobrir patrimoni indutrial històric i racons naturals del Moianès que no pas una excursió que requereixi grans equipaments. És una pujada i baixada resseguint la riera de Fontscalents que inclou trams de pista ample entre sembrats i pastures, trams de sotabosc pel costat de l’aigua, i un bon grapat d’esplugues i balmes.
El punt de sortida és al polígon del Vapor, que es troba entre Castellterçol i Moià, a la carretera C-59. El carruatge es pot aparcar en un pàrquing situat just darrere de la nau històrica que dona nom al polígon, una antiga fàbrica de filats que va funcionar durant gairebé tot el Segle XX. Actualment d’aquesta antiga tèxtil només se’n conserven un parell de naus, ben restaurades, que acullen altres negocis.
Mapa de Google del punt de sortida, l’aparcament de l’extrem del polígon del Vapor, al costat del camí d’Esplugues
Una cosa està clara: aquest indret té tradició industrial de fa segles. De fet, a tocar de l’aparcament, just darrere d’una nau del polígon, hi ha un antic rentador de llana que ja funcionava al S. XVI i que és una excel·lent mostra del patrimoni industrial d’aquest país. Però el visitarem al final, a l’última parada d’aquest aclamat CAT de Setmana.

CATS de Setmana vinculats

CAT de Setmana per la Garrotxa: de Sant Privat al Salt de Sallent
El Moianès de riera en riera fins al Molí d’en Brotons
El Moianès: caminada fàcil de Monistrol de Calders als Gorgs Blaus

RIERA DE PUJADA

Comencem pel camí d’Esplugues, una pista ample entre sembrats i tancats per a bestiar que se separa una mica de la riera, que ens queda a la nostra esquerra. A mitjans de juny, pels volts de Sant Joan, veiem com el blat ja està recollit. El veiem lligat, però encara no al sac…
Però ja us diem que aquest CAT de Setmana és d’arribar i moldre: no portem ni un quilòmetre i ja ens trobem la primera parada: un antic pou de gel, la Poua de la Vinyota. Com que està construïda aprofitant el desnivell natural i la veiem des de la part superior, no ens acabem de fer la idea de les seves dimensions fins que més tard, ja de tornada, passem per l’altra banda de la riera i tenim una millor perspectiva del pou.
Aquí unes imatges de la poua amb les dues perspectives:
1000 Moianès balmes 49762195Master
La poua de la Vinyota des de dalt (anada)
1000 Moianès balmes 49762350Master
La poua de la Vinyota des del lateral, de lluny (tornada)
Visitada la poua i els pardals que l’habiten (i la porqueria que els brètols de torn hi han abocat) continuem amunt però ho fem per un caminet que surt a l’esquerra. Canviem d’aires i ens endinsem per un sender per un tram emboscat que va pujant paral·lel a la riera. A mig fer trobem un petit trencant a l’esquerra que ens porta a tocar de l’aigua, a la font de la Vinyota. Hi ha unes boniques taules amb bancs, uns grans plataners testimonis d’èpoques daurades de les fonts, i com no, unes esplugues. I també un gorg amb el mateix nom: el gorg de la Vinyota.
Gorg de la Vinyota
El camí continua seguint la riera (amb altres racons per acostar-se a l’aigua) fins a connectar amb un altre sender una mica més marcat que també puja riera amunt fins que arribem, després de creuar uns quants tancats per a bestiar, a l’indret de la balma de les Esplugues. Hi arribem creuant un pont romànic (datat del S.XI) i al davant se’ns presenta tota la paret de l’avenc amb la construcció humana perfectament conservada, al costat d’un petit ecomuseu aixecat sobre l’antic cobert. La part de la vivenda va estar habitada fins l’any 2002. Per cert, les finestres de la casa a la planta baixa no tenen vidres i si us hi acosteu, comprovareu que l’aire que ve de l’interior és molt fresc, cosa especialment agraïda a l’estiu.
La ruta encara continua un tros riera amunt fins al següent objectiu, la balma de Fontscalents. Tirem pel camí principal (ara amb  l’aigua a la dreta, i al cap de no res, just quan hem de travessar la riera, agafem un caminet a mà esquerra que va paral·lel al rierol. Ara ve un tram que va enfilant a poc a poc entre sembrats, herbassars i pastures molt agradable. Al juny de 2020 és el festival de la papallona. Al cap d’un quilòmetre aproximadament, arribem a la balma de Fontscalents. .
A diferència de l’anterior, aquesta no té cap construcció troglodítica i es troba en un espai molt més ombrívol, amb la riera a tocar. Hi ha una taula amb cadires per fer-hi pic-nic i un racó amb una verge perquè els creients hi facin oració. També hi ha un bonic rètol que demana que no s’hi deixin espelmes enceses a l’estiu, davant del risc d’incendi forestal. I interessants estampes aquàtiques:
La balma ens marca el punt més llunyà d’aquesta sortida. Ara emprenem la tornada i ho fem seguint el camí que continua riu amunt. El que passa és que, a la pràctica, el que fem és enfilar-nos per la muntanya, el marge esquerre de la riera, i situar-nos sobre la balma per anar a buscar un camí de carro més ample. Un cop el trobem, al cap de no res, girem a l’esquerra i comencem la tornada.

RIERA DE BAIXADA

El camí de tornada és planer i ample, i transcorre entre camps de cereals i boniques estampes, amb Castellterçol de fons (tot i que, per cert, bona part d’aquesta ruta es troba en terme de Castellcir, això sí que ho té). Anem tirant camí avall gairebé uns dos quilòmetres fins que ens situem a l’alçada de les Esplugues (que no veiem perquè queda sota nostre, a l’esquerra). En aquest punt, agafem a mà esquerra un camí menys concorregut que baixa entre sembrats i ens deixa just a sobre la balma, amb boniques estampes bovines de fons.
El camí continua resseguint el transcurs de la riera aigües avall. Passem pel costat de la casa del Molí Nou (i podem contemplar les dimensions real del pou de gel de la Vinyota) i al cap de no res, ens trobem un altre pou: la poua del vapor, redescoberta fa relativament pocs anys. Igual com l’altre pou, també porta inclosa la seva dosis de pardals que surten esperitats quan fas el tafaner per alguna de les seves obertures superiors.
La poua del vapor ens marca l’última desviació. Deixem el camí principal i baixem com podem per un caminet que ens deixa de nou al polígon. Només ens queda creuar la reira per un pont de formigó i ja som al pàrquing. Però abans… tatxaaan!! Fem parada a una construcció industrial de segles enrere situada allà mateix, a uns 100 metres: el rentador de llana del Roquer.
D’aquest espai, força ben conservat, en destaca un arc immens que presideix una construció que, com no, s’aprofitava també una balma natural. Ben a prop, a la irera, encara s’aguanta dreta també la resclosa que portava l’aigua fins al rentador. I ben a prop també, una mica més enllà dels arbres i de l’entorn verd d’aquest espai, hi veiem les parets d’una de les empreses del polígon industrial del vapor. A tocar, indústria del XXI amb indústria del XVI.
El rentador des de dins
I ja està, ja ho tindríem. Això és tot.

Acabarem amb tres clàssics: uns links d’interès, una referència de la ruta detallada al Wikiloc
1200 Moianès balmes 49762382Master

Share on telegram

Els vostres comentaris:

😿 Cap comentari per ara

Una excursió fins a l’estany d’Aixeus i el mirador de la Pica d’Estats? OK!
Una excursió per Naorte? l’estany més bonic del Pirineu? Of course!
Una ruta amb Sau a vista de senglar fins al monestir de Casserres? OK!