AMB EL COTXE fins a…

Els poblets 'perduts' de Tor i Norís, al Pallars Sobirà
Petita escapada entre els sots feréstecs de la Vall Ferrera fins al mític poblet de Tor (turisme morbós?) i l’oblidat poblet de Norís, que a l’hivern de 2022 només tenia un veí, en Benito.
➔ Tor, petit nucli de la Vall Ferrera del terme d’Alins a tocar d’Andorra. Norís, petit nucli a mig camí de Tor gairebé oblidat del tot. El primer, famós per un passat mogut que l’ha convertit en punt de pelegrinatge de cert turisme morbós. El segon, amagat rere un trencall, menys “sol·licitat” i amb un present a mig fer. Tots dos mereixen una sortida de CAT de Setmana AMB EL COTXE. Per descomptat.
 
Aquí l’església de Sant Pere de Tor:
I aquí l’església de Sant Serni de Norís:
La manera menys complicada per arribar als dos pobles és pujant per la carretera de Tor, que s’agafa a Alins i va resseguint la vall de la Noguera de Tor. És una via estreta i rabassuda, asfaltada fins a gairebé al capdamunt. L’asfalt s’acaba quan s’entra en el condomini de propietaris de la muntanya de Tor. D’Alins a Tor hi ha uns 12 quilòmetres de pujada amb raconades de gran bellesa.
A mig camí hi trobem el trencant d’Alins, que ens queda a mà esquerra. Al poble s’hi arriba al cap de pocs minuts, per una carretera igual de sinuosa que ens porta fins a la vall d’un afluent de la Noguera de Tor, el barranc de la Mola.
Tor és més petit que Norís, però a l’estiu té molts visitants, atrets per totes les històries que s’hi han explicat. La vida social es fa entorn de l’únic establiment que hi ha: ca la Cisqueta. El seu entorn està força arreglat, i també estan ben arreglades bona part de les 13 cases del poble.
En el cas de Norís, el poble no té ni de tros la requesta de Tor. Tothom passa de llarg del trencant de Norís, àvid de curiositat per arribar a Tor per descobrir que… és un nucli d’allò més normal. Però si us arribeu a Norís, descobrireu un poble a mig fer. 
 
O a mig desfer. 
 
Hi ha algunes cases restaurades, d’altres que s’estan arreglant, i d’altres que s’aguanten com poden. Quasi tot és segona residència. 
El prestigiós equip del CAT de Setmana hi va trobar més gats que persones. De fet, l’únic habitant que hi viu tot l’any, en Benito, ens va explicar unes quantes històries que podeu trobar en aquest fil de Twitter.
Per cert, fa 1000 anys, Tor ja hi era:
I Norís també:
Tor i Norís ja hi eren fa mil anys. No sabem si hi seran d’aquí a mil, cent o deu anys. Però sí que sabem que recórrer els seus carrers i entorn és altament estimulant. Sempre amb el respecte que pertoca, això sí.
Aquí unes belles estampes:

BONUS TRACK: 

L’estiu del 2022 el prestigiós equip del GAT de Setmana certifica que, efectivament, a Norís hi ha més gats que persones. Aquí un parell d’exemplars dels “altres” veïns de la Vall Ferrera:

BON CAT de SETMANA!!

Gerard López i Fageda

Fins al Taga pel Coll de Jou i Sant Martí d’Ogassa? Of course!

El estanys de Baciver? Per la Vall d’Aran i el Pallars Sobirà? Oc!

Una per la Noguera pel Segre i l’estret de Mu? Valens!

Desplaça cap amunt